Jak brzmi cel Twojej firmy? Niektórzy wyrecytują go z pamięci. Inni codziennie spoglądają na cel spisany na tablicy. Zatem jesteś gdzieś na początku drogi. Wprawdzie określiłeś cel, do którego zmierzasz, ale nie bardzo wiesz, jak go osiągnąć. Odpowiedź masz pod ręką. Zacznij motywować pracowników.
Zamień „ja” na „my”
Każdy zatrudniony pracownik wnosi swój wkład w wynik końcowy. W firmach, które pielęgnują tę filozofię przyjmuje się zasadę, że wszyscy grają do jednej bramki. Podobne przekonanie funkcjonuje w sportach drużynowych. W kilku trafnych słowach opisał je Michael Jordan: W słowie zespół nie ma miejsca na „ja”, natomiast w słowie zwyciężamy nie ma miejsca na „my”. W prowadzeniu firmy jest podobnie. Dlatego warto kłaść nacisk na pracę zespołową i współpracę. Jesteś w błędzie, jeżeli myślisz, że swój cel osiągniesz w pojedynkę. Potrzebni Ci do tego ludzie. Potrzebni Ci do tego pracownicy. Dlatego zastanów się, jak przekonać ich, by Twój cel stał się ich celem. Jak to zrobić?
Element całości
Spójrz na firmę jak na układankę zbudowaną z puzzli. Jeżeli zabraknie chociaż jednego z nich, obrazek będzie niepełny. To najprostsza metafora, która idealnie oddaje znaczenie pracowników w osiągnięciu firmowego celu. Wydawałoby się, że meta z medalami znajduje się na wyciągnięcie ręki. Jednak z tematem tym zmaga się wielu przedsiębiorców. Czy istnieje złoty środek, który zadziała w każdym przypadku? Tak. Niekiedy wystarczy zwykła rozmowa z pracownikami. Dialog daje szansę na poznanie potrzeb, oczekiwań i punktu widzenia Twoich pracowników. Pomysły zatrudnionych w firmie osób sprawią, że spojrzysz na realizację celów z innej perspektywy. Dzięki temu szybciej znajdziesz skuteczny przepis na sukces. Zaangażuj pracowników we wspólny projekt. Zacznij od pokazania im, że są częścią bardzo ważnej całości. Uświadom pracownikom, że mają wpływ na efekty końcowy.
Stawiaj na rozwój
Istnieje zasób, którego nie sposób wycenić. W dodatku stanowi jedną z najcenniejszych motywacji dla wielu pracowników. Chodzi o rozwój. Niekiedy wystarczy dać odpowiednie narzędzia. Zaproponować szkolenie. Lub przydzielić pod opiekę doświadczonego lidera, by zauważyć, że pracownik się rozwija. Nabywanie nowych umiejętności i wiedza, to czynniki, które najlepiej cementują zaangażowanie pracownika w realizację założeń firmy. Zainwestuj w rozwój personelu, a sam rozwiniesz skrzydła.
Nagradzaj
Aspekty psychologiczne przeważnie idą w parze z kwestiami materialnymi. Właśnie dlatego nie zapominaj o nagradzaniu swoich pracowników. To jeden z aspektów, które sprawią, że Twój personel poczuje się zauważony. Motywacja nie spadnie, gdy odpowiednio o to zadbasz. Zacznij od zwykłych słów uznania, ale nie bój się docenić pracownika finansowo. Taka forma nagrody bywa dodatkowym motorem napędzającym do dalszego działania. Pamiętaj, że dający, dostaje.
Konkurencja nie śpi
Utrzymanie biznesu na rynku to ciągła rywalizacja z konkurencją. Oczywiście istnieje szereg skutecznych praktyk, które to ułatwiają. Jednak firmy odnoszące sukcesy stawiają na pracowników. Zatrudniają ludzi gotowych dzielić się najskuteczniejszymi praktykami, mentorów i doskonałych handlowców. Kluczem w drodze do sukcesu jest wiedza. Tak naprawdę jej posiadanie nie wymaga odbycia cyklu długich szkoleń. To bardziej świadomość, że osiągnięcie celu firmowego zależy od zaangażowania wszystkich pracowników.
Nie zapomnij o …
Co ma wspólnego zabawa z realizacją celów? Pozornie nic. Jednak nie bez przyczyny zasialiśmy tutaj ziarnko niepewności. Odpowiednia dawka zabawy przekłada się nie tylko na motywację pracowników. Naturalnym skutkiem ubocznym jest dobra atmosfera w firmie. W dodatku swoją tezę poprzemy dowodami. Czy słyszałeś o liniach lotniczych Southwest Airlines? Popularność firmy nie słabnie. Powód? Linie lotnicze zatrudniają pracowników z zaraźliwym poczuciem humoru. Ich sukces tkwi w pozytywnym nastawieniu pracowników do wykonywanych obowiązków. Dlatego staraj się w pełni wykorzystywać możliwości, które wywołają uśmiech. Rób to tak samo mocno, jak starasz się zrealizować cel.