Nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. Doba pandemii spowodowała, że prawda ta dociera do właścicieli firm w przyspieszonym tempie. Właśnie dlatego oczy przedsiębiorców zwracają się w stronę narzędzi związanych z marketingiem internetowym. Stąd wyrazy SEO i SEM coraz częściej pojawiają się w dyskusjach biznesowych. Czy zbliżone nazewnictwo to podstawa, by nazywać je bliźniakami? Przyjrzyjmy się temu bliżej. 

Osobne byty

Dla totalnego laika wyrazy SEO i SEM różnią się jedną literą w nazwie. Jednak w praktyce relacja pomiędzy tymi pojęciami oznacza wybór samego pozycjonowania lub całą grupę działań promocyjnych w sieci. Dlatego nie używaj tych terminów zamiennie, a zacznij je traktować jako osobne działy. Jednak warto w tym miejscu zaznaczyć pewną kwestię. SEO i SEM stosowane razem umożliwiają zwiększenie zakresu oddziaływania Twojej marki na użytkowników. Ale po kolei. 

SEO

SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization. Oznacza działania podejmowane zarówno na stronie www, jak i poza nią. Ich celem jest poprawa pozycji witryny na liście wyników wyszukiwania przeglądarki Google. Koncentruje się głównie na optymalizowaniu stron internetowych. To termin związany z bezpłatnymi wynikami wyszukiwania. Aby osiągnąć cel, specjaliści od SEO próbują nadążyć za wciąż zmieniającymi się algorytmami. Wymaga to czujności i systematyczności. Sukces oznacza, że witryna zagości na pierwszych miejscach w przeglądarce Google. Dzięki temu masz większą szansę, że użytkownik zainteresuje się Twoją ofertą. Równanie, które idealnie opisuje SEO wygląda następująco: wysoka pozycja w Google = więcej kliknięć w link = większy ruch na stronie.

SEM

SEM jest pojęciem szerszym niż SEO. Oznacza szereg działań promocyjnych, które podnoszą pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Dzieje się to zarówno na poziomie organicznym, jak i płatnym. Polega na użyciu określonych fraz kluczowych. Są to słowa, które użytkownicy najczęściej wpisują do wyszukiwarki Google podczas poszukiwania informacji. W wielu opracowaniach odnajdujemy wzór, który stanowi doskonałe wyjaśnienie tego terminu:

SEM = SEO + PPC. 

Skrót SEO już nie wymaga wyjaśniania. PPC to Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Z równania tego wynika, że SEM to proces. Jego celem jest zwiększenie ruchu na danej witrynie przez SEO lub wykorzystywanie płatnych miejsc reklamowych.

Gdzie tkwi różnica?

Powiedzmy to sobie raz jeszcze. Terminy SEO i SEM nie wykluczają się wzajemnie, ale warto znać różnice pomiędzy nimi. SEO krąży wokół naturalnych wyników wyszukiwania, dlatego nie generuje dodatkowych kosztów. SEM działa szerzej. Korzysta z płatnych linków, by skuteczniej reklamować treści i kierować użytkowników na poszczególne strony www. Różnica tkwi także w czasie. Skuteczność SEM jest w zasadzie natychmiastowa, natomiast na wyniki działania SEO trzeba trochę poczekać. Optymalizacja strony jest procesem znacznie bardziej czasochłonnym niż wykorzystanie płatnej reklamy. Wiąże się to chociażby z koniecznością przygotowania dobrej jakości treści i systematycznością. 

Zalety

Każdy, kto chce zaistnieć w sieci, prędzej czy później natknie się na marketing internetowy. Istnieje szereg zalet, które przekonują do inwestycji w SEO i SEM. Wśród nich przewija się słowo skuteczność. Działania te cechują się dobrą relacją poniesionych kosztów w stosunku do rezultatów. W dodatku stanowią odpowiedź na dzisiejsze czasy i coraz częściej wypierają tradycyjne rozwiązania marketingowe. Inwestując w SEO trafiasz do osób realnie zainteresowanych danym produktem lub usługą. Dzięki temu osiągasz korzyści w dość krótkim czasie. Z opcji tej warto skorzystać, jeżeli słowo nachalność nie wpisuje się do Twojego słownika. Ta forma marketingu jest bardzo przyjazna dla użytkowników. Badania prowadzone w tym zakresie dowiodły, że reklama w wyszukiwarkach nie przeszkadza użytkownikom. O tym, którą metodę wybrać najlepiej porozmawiać ze specjalistą z branży. Z pewnością pomoże Ci podjąć decyzję w odniesieniu do pożądanych efektów.