Specjalistą od SEO nazwiemy osobę, która szuka wspólnego mianownika pomiędzy użytkownikiem sieci, a przeglądarką Google. Ta wiedza tajemna mieści się w dwóch wyrazach: słowa kluczowe. A to z kolei element pracy copywritera. Zastanawiasz się w tej chwili, ile jest copywritera w specjaliście od SEO?

SEO copywriting

Okazuje się, że specjalista od SEO i copywriter to zawody bardzo powiązane. Zbitek tych dwóch wyrazów tworzy SEO copywriting, a więc sztukę pisania wartościowych treści. W tym miejscu nie chodzi o literackie ujęcie problemu, a o popularność danego tekstu. Dla Google nie ma znaczenia, jakie emocje wywołuje treść. Nie liczy się nawet wartość merytoryczna i ilość zamieszczonych informacji technicznych. Roboty Google wartościowy tekst rozumieją zupełnie inaczej niż osoby wrażliwe na literaturę piękną. Wartościowe jest to, co generuje ruch na stronie. Tworzenie takich treści to połączenie lekkiego pióra i znajomości zasad pozycjonowania.

Wartościowe, ale bez wartości?

Czy to oznacza, że dobre treści w sieci są bez wartości? Oczywiście, że nie. Stworzenie tekstu, który skupi uwagę robotów Google i użytkowników sieci powinno być przede wszystkim proste. Oznacza to, że nafaszerowanie treści specjalistyczną wiedzą nie zawsze wychodzi na dobre. Wielokrotnie wiąże się to z koniecznością używania trudnych sformułowań. A wartościowy tekst powinien być napisany językiem zrozumiałym dla czytelnika. Żeby zainteresować użytkownika, warto poruszać tematy z ciekawej perspektywy, w oryginalny sposób. Dlatego tak ważne jest, by treści, które pozycjonują były oryginalne. Opisywanie zagadnień podpatrzonych na stronach konkurencji innymi słowami nie jest sztuką. Parafrazować potrafi niemalże każdy. Za wartościową treścią kryje się tekst zupełnie unikalny.

Długość ma znaczenie

Dobre treści nie powinny przekraczać 4000 znaków ze spacjami. Te najlepsze wyczerpują poruszany temat i zawierają odpowiedzi na stawiane pytania. Długość ta ma znaczenie, ale wymaga też wprawy. Niekiedy ciężko wyczerpać temat, gdy ma się do dyspozycji nieco ponad stronę A4. A co w sytuacji, gdy niewiele można napisać o poruszanym problemie? Właśnie po tym poznasz dobrego copywritera. Specjalista od SEO wskaże odpowiednie frazy, które powinny pojawić się w tekście, by sprzyjał pozycjonowaniu. Copywriter połączy to w całość i stworzy treść, która zainteresuje, poprawi pozycję strony w Google i wywoła reakcje czytelników. Prościej napisać, trudniej wykonać. W praktyce oznacza to doskonały warsztat, który szlifuje się dzięki tysiącom, jak nie milionom znaków napisanych dla klientów.

Wciągnij czytelnika

Specjalista od SEO podpowie Tobie, jak stworzyć treści, które wpłyną na pozycję witryny w przeglądarce Google. By utrzymać ten efekt nie wystarczy umiejętnie wpleść słowa kluczowe w napisany tekst. To ciągła praca, która wymaga stałego nadzoru osoby zajmującej się pozycjonowaniem. Taki monitoring ułatwia wychwycenie każdej zmiany na witrynie internetowej. Specjalista od SEO śledzi zapytania wpisywane przez użytkowników w przeglądarkę. Dzięki temu istnieje możliwość aktualizacji treści. Ale to wciąż nie wystarcza. Dobre treści to takie, które angażują czytelników. Motywują ich do oceniania i komentowania. Osiąga się to za pomocą perswazyjnych pytań, prowokujących wypowiedzi i niedopowiedzeń. Te techniki ułatwiają zbudowanie zasięgu naturalnego, czyli organicznego.

Pisz po polsku, odmieniaj!

Cechy wartościowej treści to oryginalność i zaangażowanie czytelnika. Jest jeszcze jeden element, który mocno rzuca się w oczy. Chodzi o odmianę słów kluczowych. Trzymaj się zasady, że czytany tekst ma być zrozumiały. Nie osiągniesz tego w chwili, gdy będą go burzyć nieodmienione słowa kluczowe. To prosty przepis na uzyskanie chaosu w treści. A tego z pewnością wolisz uniknąć. Jeżeli sugerujesz się podpowiedziami wtyczek, pamiętaj, że narzędzia te były tworzone dla języka angielskiego. W mowie Szekspira nie ma konieczności odmiany słów. A w języku polskim jest to mile widziane! Dlatego pamiętaj, by tworzyć treści po polsku, by odmieniać frazy kluczowe.