W niepewnych czasach poszukujemy wsparcia i rozwiązań które zaspokoją nasz i naszych klientów marketingowe oczekiwania. Z historii wiadomo że w chwilach kryzysu i niepewności ludzie opracowywali nowatorskie rozwiązania które miały wpływ na pogląd. Prostym przykładem jest 1918 rok kiedy pandemia spowodowała wzrost korzystania z telefonów do takiego stopnia że operatorzy centrali telefonicznych nie nadążali za obsługą połączeń. W tych czasach nie tylko pandemia powoduje chęć zmian ale również kwestia zmian klimatycznych i opinie, które znalazły się w centrum uwagi internauci zaczęli się domagać więcej od sfery biznesu. Pandemia spowodowała potrzebę znalezienia nowych rozwiązań w kwestii zadbania o relacje międzyludzkie gdzie jesteśmy zmuszeni do zachowania dystansu, sfera pracy również obrała nowy kierunek ludzie zmuszeni do pracy z domu zwiększyła automatycznie liczbę osób które powoli zmieniają swoje zwyczaje zakupowe. W 2021 roku liczba osób robiących „tradycyjne” zakupy w sklepach stacjonarnych może być inna niż przed pandemią. Kolejną ważna kwestią jest system szkolnictwa gdzie uczniowie aby zdobywać wiedzę musze być wyposażenie w sprzęt umożliwiającą naukę zdalną. Niektóre usługi musiały być przekierowane na systemy online oraz połączenia telefoniczne. Każdy musiał się odnaleźć w nowej rzeczywistości firmy również. Presja zmian która nowa rzeczywistość daje firmom zmusza ich do poszukiwania nowych sposobów rozwoju i zdobywania klientów. Jest to szansa aby pokazać że firma jest zarówno specjalistą jak i liderem w swojej dziedzinie. Z jednej strony szansa z drugiej strony wyzwanie dla firm, które bagatelizowały swoją pozycje w wyszukiwarkach. Przez niewiadomą teraźniejszość i przyszłość pewność co do przyszłych kroków w rozwoju firmy nie są do końca pewni nawet właściciele. Klienci właśnie w tych czasach potrzebują zapewnienie pewności od firm wsparcia i pomocy. Oczekiwania co do sfer biznesowych jest w tym momencie ogromne mimo ze jest ona przewrotna i czasami kręta ludzie widza ja w świetle dzisiejszych czasach jako ostoje, miejsce które będzie pewne.

Marketing to sposób wpływania na ludzie , zachęcanie i uświadamianie ale też dostarczenie odpowiedzi na potrzeby i pytania internautów. Podstawa dobrego marketingu jest świadomość, zrozumienie firm dlaczego istnieją jakie są ich cele i co chcą osiągnąć, komu mają służyć. Warto skupić się na budowaniu zaufania marketing firmy powinien być przejrzysty tak aby każdy go zrozumiał i wiedział jaki cel ma dana firma i na co można liczyć wybierając ją. Firmy powinny być skupione na realizowaniu bazy wiernych klientów i poświęcać swój czas wbrew pozorom to również przyciąga nowych potencjalnych klientów. Każdy chce przynależeć to grupy gdzie czuje że tam należy firmy które skupiają się na swoich zaufanych klientach mają szanse powiększyć zasięg wiąże się jednak to z czasem i cierpliwością . Ważne aby utrzymywać swoje usługi na wysokim poziomi i nie rezygnować z tego wysokiego progu na rzecz innych pozycji. Usługa będąca na wysokim poziomie przyciąga ludzie, firma musi być komunikatywna ze swoimi klientami.

Warto pomyśleć w tym roku nad Fuzją partnerstwo dwóch firm, połączyć pomysły klientów, gdzie stworzą swoisty ekosystem aby tworzyć nowe rozwiązania. Klienci mają realny wpływ na rozwój firmy, czasami ich opinie i pomysły mogą nadać świeży obraz i stworzyć plan działania. Warto dać szanse aby wyrazili swoje pomysły czasami mogą być on bardzo ciekawe i możliwe do zrealizowania warto ich posłuchać ze względu iż większość nie jest przesiąknięta światem biznesu mogą pracować w różnych dziedzinach co daje im świeżość umysł na różne tematy. Dobrym przykładem jest IKEA która dzięki marketingowi i w sposobie świadczonych usług zaprasza klienta do współpracy, mimo że meble trzeba  samemu trzeba montować jednak podświadomie powodują, że kupujemy meble tej firmy ponieważ czujemy że wnosimy wkład i jej rozwój. Nie chodzi o skopiowania tej metody angażowania klientów ale o nawet pozwolenie na napisanie recenzji o danym produkcie to daje nie tylko firmie poczucie że ma klientów którzy są zainteresowani ale klient jest zaangażowany w firmę i czuje przynależność. Trzeba obserwować teraz klienci wybierają to co im potrzebne trzeba określić swoje nowe cele i jaki mogą mieć wpływ na klientów np. sklepy mogą się zastanowić nad promowaniem zdrowego odżywiania w czasach gdy siłownie są zamknięte ludzie coraz częściej kierują swoje zainteresowania w stronę zamówienia dietetycznych pudełek. Czasami warto być elastycznym i niekoniecznie trzymać się kurczowo ścieżki wyznaczonej kiedyś. Zmieniając postawę na interakcję z klientami możne ich do siebie przyciągnąć nie trzeb zalewać internautów informacjami wystarczy że sposób komunikacji jest szybki i sprawny oraz że firma potrafi elastycznie dostosować się do wymagań i nowych potrzeb klienta. Wiadomo nie od dziś że aby klient był zainteresowany Twoja firmą musi poczuć więź związaną z pozytywnymi doświadczeniami, warto się zatroszczyć o ten aspekt, nie jest konieczna redukcja cen ale utrzymanie wysokiej jakości usług i łańcuch procesów aż do ostatniego z którym będzie mieć styczność klient np. czy lepszy jest tańszy ale szybszy samochód czy bezpieczniejszy – można wybrać samochód który jest szybki i bezpieczny ale za większą cenę. Troska o bezpieczeństwo klientów powoduje emocjonalną więź z firmą.

Jak widać w 2021 roku bardziej niż na sprzedażach trzeba będzie skupić się na relacjach między klientami a firmą. Na tworzeniu więzi oparte na wzajemnej pomocy, wsparciu, zaufaniu i zrozumieniu. Czasy są trudne ale to powoduje ale może spowodować ewolucje relacji firm z ludźmi i w ten sposób osiągnąć cele dla obu stron. Warto nad tym się zastanowić zwłaszcza obserwując klientów i internautów brak komunikacji jest przekleństwem ale brak dobrej i rzetelnej komunikacji jest już tragedią.